Spis deg til finere hud!

Sunn hud krever gode hudpleierutiner, men også en sunn livsstil og sunt kosthold!!  Vet jeg har sagt dette mange ganger, men utrolig nok er det mange som slurver mye når det kommer til livsstil og kosthold! Derfor skader det vell ikke og nevne det en gang til?

Vg.nett hadde i går en artikkel nettopp om dette, hvilke matvarer som er bra for huden. Hva du spiser er byggesteiner for huden. Derfor er det eskremt viktig og gi kroppen det den trenger, og visse næringsstoffer er ekstra pleiende for huden.

Er du tørr i huden og flasser på leppene? Ikke uvanlig nå på vinteren! Men, har du tenkt over at det er visste matvarer du spiser mindre av nå på vinteren enn om sommeren? De fleste av oss spiser mindre friske bær og frukt om vinteren. Dette kan føre til vitaminmangel, og det merkes på huden som at den blandt annet kan bli tørr!

En annen viktig og vite er at slankekurer går hardt ut over huden! For lite næring, mindre byggestener for huden!

 

Hva bør du spise?

 

- Bær

 

Bær er rike på antioksidanter! Disse beskytter cellene og bremser aldring av huden og fremskynder fornyelsesprosessen. Jo sterkere på fargen, jo mer innhold av antioksidanter! F. eks, velg blå druer istedet for grønne! 

Frosne bær er også et bra alternativ, men ferske bær er selvsagt nr. 1.

 

- Fargerike grønnsaker

 

Også disse er stappfulle av antioksidanter!! Jo sterkere darge, jo mer innhold av antioksidanter! 

 

 

- Flytende vitaminer

 

Hjemmelaget Juice er alfa omega for huden!! Da kan du lage en juice stappfull av vitaminer, uten masse sukker som de aller fleste i butikken inneholder!

Carina Hultin Dahlmann har skrevet boken «Juicy!», og hun mener en hjemmelaget juice med de riktige ingrediensene kan ha effekt på helsen og huden.Les denne og få masse inspirasjon til enkle oppskrifter på leskende drikker!

 

- Spiselig vann

 

Vann trenger ikke bare omme fra drikkeflasken! Klarer du ikke og få i deg nok vann gjennom dagen, bør du få i deg mer vann gjennom mat som bladt annet: vannmelon, agurk, squash og salat!

 

- Grønn te

 

For lite søvn og stress er ikke bra for huden. Dette forsinker fornyelsesprosessen i huden betydlig. Har du hatt en stressende dag på jobb og har vanskelig med og falle til ro før kvelden? Lag deg en god kopp grønn te! Grønn te virker neroligende og kan forsterke søvnen.

 

 

-  Omega 3 mat

 

Finnes det noe bedre for huden? Rikig fett som i advokado, fisk, linser og bønner gjør underverker for både hud og helse. Spis fisk mist 3 dager i uken!! :)

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

nobellise

nobellise

29, Oslo

Kosmetisk sykepleier og jobber til daglig ved Teres Nobel i Oslo. Autorisert avansert behandler med Restylane og Juvederm behandlinger gjennom Galderma og Allergan. Samt autorisert innen Botox, Vistabel og Azzalure behandlinger gjennom Gladerma og Allergan. Flere kurs innen behandling med kjemisk peeling og medisinsk hudpleie gjennom Hudhelse AS, samt laserbehandlinger gjennom Scanex og Scinteck. Besøk meg gjerne på klinikken, ring eller send meg en mail dersom du har spørsmål eller bare nysgjerrig! :) Tlf: 23 38 41 09 Email: Lise.Mette.Strand@nobelclinic.no

Follow on Bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits