Hvordan beholde den ungdommelige gløden?

Det finnes hundrevis av ulike tips og råd om hvordan holde huden sunn, og bevare ungdommeligheten lengst mulig. Uansett, noen tips og råd er klassikere. Les videre.



- Spis sunt!

 Huden din skal ikke bare pleies og beskyttes med kremer og oljer utenpå, du skal også beskytte den innenfra for å holde seg ung og spenstig. Under den synlige overhuden ligger underhuden. Her dannes kollagen og elastin, som holder huden glatt og elastisk. Produksjonen av elastin og kollagen faller naturlig med alderen, men usunt kosthold og livsstil kan fremme prosessen, fordi det stresser underhuden med frie radikaler. Disse skader cellene dine.

Antioksidanter som vitaminer og mineraler, særlig vitamin C og E og selen, bekjemper disse frie radikalene. Derfor er de gunstige i kampen mot hudens aldringstegn.



- Bruk solkrem

Solen er hudens verste fiende. Ansikt, dekolleté og hender er mest utsatt. 80 prosent av linjene i huden oppstår på grunn af solens UVA-stråler. Solens stråler trenger dypt inn i huden og påvirker cellefornyelsen og kollagenproduksjonen. Bruk solkrem på utsatte steder og helst minst faktor 20. Særlig på de første sommerdagene, hvor huden står mest i fare for å bli brent. En hatt eller t-skjorte beskytter bare tilsvarende faktor 15. En gyllen regel er at den måten du behandler huden din på i dag, er det du ser resultatet av om 10 år.

 



- Unngå sukker

Alle former for tilsatt sukker er en stor synder, fordi det stresser huden. Tilsatt sukker finnes ikke naturlig i matvarer, men følger med på kjøpet i mange produkter som brus, yoghurt og ferdigmat. Still sukkersuget med frukt, bær eller en müslibar. I for store doser virker sukker som en betennelsestilstand i kroppen og kan skade cellene dine. Huden eldes som en strikk, som blir strukket, så den blir slappere. Hvitt mel, brød, ris og pasta virker på samme måte som tilsatt sukker.

 




- Unngå mengder av kaffe, alkohol og røyk.

For mye kaffe, alkohol og røyking gjør at huden eldes raskere. Alkohol tørker ut huden innenfra fordi den driver vann og fettstoffer ut av huden. Kaffe er også vandrivende, og skyller mange gode mineraler ut av kroppen. Jeg kan se på kvinner om de drikker for mye kaffe, fordi huden er slappere og mer grå. En til to kopper om dagen derimot gjør ikke noe. Hos kvinner som røyker ser man markant flere rynker. Også hos de som festrøyker. Nikotin stenger for blodgjennomstrømningen til de små blodkarene,og huden blir mer sliten på grunn av dårlig blodsirkulasjon. Og hver gang man røyker suger man tusenvis av frie radikaler inn i kroppen. I det lange løp bryter det ned cellene. Det er aldri for sent å slutte å røyke, for selv om man ikke kan reparere skader som allerede har skjedd, kan man forhindre at de blir verre. Ofte er det kombinasjonen av kaffe, sigaretter, uregelmessige måltider og noen glass med rødvin som påvirker huden.

 

 

- Unngå stress

Stress tærer både på energi og utstråling. Når du sover for lite og styrter rundt hele dagen, produserer kroppen stresshormoner, i tillegg til store mengder adrenalin. Det er ikke bra for huden. Over lengre tid vil det bidra til at huden tørker ut og blir tynnere. Stress ned og mediter litt før sengetid. Eller legg deg en time tidligere!!

 



- Få i deg flerumettet fettsyrer

Mett huden med gode fettstoffer, så tørker den ikke ut. Tørr hud har en tendens til å sprekke, rødme og danne eksem. De flerumettede fedtsyrene, omega 3- og omega 6-fedtsyrer, er gode for huden. Dem får du fra mekanisk kaldpressede olier som linfrøolje, nattlysolje og fiskeolje. Oljene skal ikke varmes opp, men tilsettes i maten som et par spiseskjeer over salaten eller i smoothien. Du kan også ta dem i pilleform eller som et kosttilskudd i flytende form!



- Drikk vann!!

 Drikk godt med vann. Halvannen til to liter om dagen. Og mer hvis du drikker mye kaffe og te, siden disse er vanndrivende. Vann fukter huden innenfra og renser ut avfallsstoffer som kan stresse eller irritere huden. Grønn te er også godt for kroppen fordi den gir deg masse antioksidanter. Disse hjelper mot rynker og pigmentflekker. Men drikk den med måte, siden den også inneholder koffein som er vanndrivende. Riktignok ikke så mye som kaffe og vanlig te, men nok til å tørke ut huden hvis du inntar for store mengder av den.

 



- Tren regelmessig!

Trening øker blodsirkulasjonen, så huden får oksygen og næringsstoffer fra maten, som vitaminer og mineraler. Gjennom blodet blir cellene forsynt med stoffer de har bruk for, og får samtidig kvittet seg med stoffene den ikke har bruk for. Jeg kan se på folks ansikter om de trener eller ikke, fordi trening gir en fin glød og spenst. Ideelt sett bør du trene fire timer i uken, men også en times rask gange kan få opp blodsirkulasjonen. Det gjør underverker for huden.

 



- Skjønnhetssøvnen

Skjønnhetsssøvnen på (helst) åtte timer er viktig. Huden regenereres om natten, så da skal den aktiviserers mest mulig ved hjelp av gode produkter. Masser ditt rengjorte ansikt gjerne med ansiktsolje eller drøye aktive serum hver kveld. Massasjen øker blodsirkulasjonen, og hjelper huden å fornye seg. Lymfesystemet fjerner væsskeopphopninger og avfallsstoffer som mørke ringer under øynene. Jo eldre du er, jo lengre tid trenger huden på å regenerere seg. Massasje kan derfor gjøre underverker i forhold til å holde huden ung. Om natten har ikke huden bruk for annet enn olje eller en fuktkur, for hvis hvis huden har blitt mettet av en fet nattkrem blir den lat og arbeider ikke like godt selv lenger.

 



- Spis næringsrik mat!

Spis mat som gir huden næring innenfra. Granateple og alle slags bær er fantastisk for huden. De inneholder alle næringsstoffer som bekjemper stress i huden. Det er også en god idé å regelmessig spise grønsaker med sterk farge, som brokkoli, gulrøtter og rødbeter. Rotfrukter inneholder hyaluronsyre, som virker som en naturlig botox og fyller ut huden. Spis også lettfordøyelige matvarer som fisk og mager kylling, for fordøyelsen henger sammen med hvordan huden din blir seende ut. Hvis du ikke fordøyer maten skikkelig, vi det synes på huden, fordi avfallstoffene kommer ut gjennom huden. Spiser du dårlig og uregelmessig, vil kroppen prioritere å sende næringsstoffer til de vitale organer som hjerte og nyrer. Og huden er det organet som får næringsstoffer helt til slutt, fordi kroppen skjønner at det ikke er livsnødvendig!

 

Håper dette ga dere noen gode tips og råd. Disse er i allefall enkle og gjøre i hverdagen. Så lite skal til for å gjøre litt ekstra for seg selv! :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

nobellise

nobellise

29, Oslo

Kosmetisk sykepleier og jobber til daglig ved Teres Nobel i Oslo. Autorisert avansert behandler med Restylane og Juvederm behandlinger gjennom Galderma og Allergan. Samt autorisert innen Botox, Vistabel og Azzalure behandlinger gjennom Gladerma og Allergan. Flere kurs innen behandling med kjemisk peeling og medisinsk hudpleie gjennom Hudhelse AS, samt laserbehandlinger gjennom Scanex og Scinteck. Besøk meg gjerne på klinikken, ring eller send meg en mail dersom du har spørsmål eller bare nysgjerrig! :) Tlf: 23 38 41 09 Email: Lise.Mette.Strand@nobelclinic.no

Follow on Bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits